(K)opwijs is specialist in vraagstukken die samenhangen met hoogbegaafdheid. Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid. En ook geen enkele hoogbegaafde is hetzelfde. Het gaat om een vergroot bewustzijn dat ervoor zorgt dat je de wereld intenser beleeft. Je krijgt meer prikkels binnen en je kunt ze sneller verwerken. Dit uit zich onder andere in een hoge intelligentie. Helaas kan het binnenkrijgen van veel prikkels ook tot een overprikkeling leiden. Hoogbegaafdheid is veel meer dan intelligentie. Meer over hoogbegaafdheid gebaseerd op enkele theorieën en modellen.
Je kunt bij vraagstukken die samenhangen met hoogbegaafdheid denken aan:
- Burn-out of bore-out door perfectionisme en daarmee samenhangend workaholism en/of faalangst
- Omgaan met het anders voelen. Hoe meer je afwijkt van gemiddeld, des te lastiger is het om ‘erbij te horen’. Hoe ga je van overleven in het systeem naar voldaan deelnemen aan het systeem?
- Hoe ga je om met de vele prikkels die je binnen krijgt? Hoe zorg je dat je bij jezelf blijft?
- Als je overal bovengemiddeld goed in bent is het soms lastig om te weten wat je echte talenten zijn. Waar krijg je energie van? Waar ligt je kracht? En hoe zet je die in?
- En als je bovenstaande vraag doortrekt kun je je afvragen welke baan of studie dan bij je past.
Bij kinderen kunnen er daarnaast specifieke problemen spelen op school. Hoe komt het dat een kind dat hoogintelligent is, toch niet goed op school presteert? Dit kan verschillende oorzaken hebben. Slecht ontwikkelde executieve functies, een fixed mindset of bijvoorbeeld faalangst. Het kan bij kinderen nodig zijn om niet alleen te coachen maar ook te werken aan specifieke vaardigheden. Het traject wordt dan meer een begeleidingstraject dan een coachtraject. Eventueel worden ouders hierbij betrokken door uit te leggen waarom dingen niet gaan zoals je zou verwachten en wat eraan te doen is.